Nezřídka se mi stává, že mám připravovat deváťáka na přijímací zkoušky a zjistím, že neovládá učivo zlomků. Nemá vytvořené žádné představy, učivo má osvojené formálně a všechna pravidla, která se kdy naučil, si pamatoval pouze krátkodobě. Nemá zlomky navázané na desetinná čísla ani na procenta. Znalosti jsou nepoužitelné v aplikačních úlohách.
Všechny zmíněné nedostatky jsou důsledkem formální výuky. Žák si osvojil spoustu pravidel, která zvládal používat v daný okamžik, ale nenavázal si je na žádnou představu. Pravidla zapomněl v první okamžik, kdy se přestala v hodinách objevovat.
Představy mohou vznikat od raného věku. Se zlomky můžeme ve škole začít ve 3. nebo 4. ročníku ZŠ. Je užitečné používat nějakou pomůcku, která žákovi ukazuje význam zlomků. Sama za sebe nejraději používám lineární zlomkovnice, jako je například Montessori pomůcka Zlomková věž. Kruhové zlomkovnice doporučuji používat spíše jako doplněk, protože se s jejich pomocí obtížně řeší aplikační úlohy.
V následujícím videu je ilustrováno, jak si s využitím pomůcky žák 4. ročníku přirozeně osvojuje základní poznatky o zlomcích. Učí se porovnávat zlomky a aktivity jsou propedeutikou rozšiřování a krácení zlomků.
Další video ukazuje, že i sčítání zlomků lze vyučovat velmi intuitivně od 1. stupně ZŠ. Žák přitom využívá předchozích poznatků o porovnávání zlomků a vytváří si představu, že sčítáme zlomky se stejným jmenovatelem.

Nejnovější komentáře